dupa ce e postata emisiunea online postez video
Aici poți determina cărui tip constituțional aparții, Kapha, Pitta sau Vata, astfel sa stii care urmeaza sa iti fie terapia.
aparuta in anii inainte de Hristos, inaintea piramidelor
Chestionarul pe care trebuie să-l completezi clic mai jos
http://mihneafiran.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=137&Itemid=111
Ayurveda, ştiinţa vieţii
1. Ce este Ayurveda? http://yogaesoteric.net
Ştiinţa tradiţională a sistemului AYURVEDA reflectă realitatea profundă a vieţii umane, prin intermediul cunoaşterii unor principii fundamentale care se manifestă în natură, atât în fiinţa umană, cât şi în afara ei. AYURVEDA are la bază principii universale, care sunt valabile indiferent de zona geografică în care ele sunt aplicate. AYURVEDA promovează un mod de viaţă natural, care se poate desfăşura pe baza acestor principii esenţiale de viaţă sănătoasă. Aceasta este posibil şi realizabil în mod independent de sistemul cultural în care sunt aplicate cunoştinţele milenare ayurvedice.
Cunoaşterea sistemului tradiţional AYURVEDA a înregistrat în prezent o răspândire din ce în ce mai largă în întreaga lume. Spre deosebire de multe alte sisteme de menţinere a sănătăţii şi de vindecare complementară sau alternativă, AYURVEDA a început să fie cunoscută şi aplicată practic în foarte multe ţări ale lumii. Ceea ce oferă sistemul tradiţional AYURVEDA omului modern este în primul rând o perspectivă amplă, cuprinzătoare, accesibilă şi perfect naturală asupra stării de echilibru şi sănătate.
În prezent, sistemul AYURVEDA are un mare avantaj faţă de alte sisteme tradiţionale de vindecare, prin faptul că reprezintă o formă de cunoaştere care a fost foarte bine sistematizată, având un pronunţat caracter ştiinţific. AYURVEDA este un sistem tradiţional holistic, care tratează fiinţa umană ca întreg şi are avantajul de a fi un sistem complex de cunoaştere a celor mai tainice aspecte ale vieţii. Cunoştinţele pe care AYURVEDA le include sunt unice prin modalitatea lor de prezentare, care, chiar dacă datează de câteva mii de ani, este clară, sistematică şi precisă, fiind perfect adaptată cerinţelor gândirii ştiinţifice moderne.
Chiar dacă are o vechime de peste 5000 de ani, AYURVEDA a fost structurată într-o manieră foarte avansată din punct de vedere didactic şi conceptual. Principiile care stau la baza acestei elaborari sistematice sunt cuprinse în scrieri tradiţionale de o mare valoare teoretică şi practică. Pe această bază AYURVEDA studiază alcătuirea fiinţei umane, evidenţiază care sunt mecansimele intime care susţin viaţa, precum şi relaţiile de interdepen accesibilă şi perfect naturală denţă care există între trup şi minte, stabileşte care este determinismul patologic al diferitelor stări de boală, care este relaţia complexă dintre starea de sănătate şi starea de boală şi totodată dispune de un număr impresionant de mare de mijloacele naturale prin care omul poate să menţină sau să redobândească starea de echilibru şi sănătate. Tot acest tezaur de cunoaştere poate reprezenta o sursă de autentică inspiraţie pentru gândirea ştiinţifică actuală.
2. Scopurile principale ale Ayurvedei
• menţinerea stării de sănătate şi armonie a omului
• vindecarea pe cale naturală a tulburărilor şi bolilor
• posibilitatea fiinţei umane de a trăi o viaţă lungă, sănătoasă şi fericită
3. Domeniul de aplicabilitate al Ayurvedei
• indicarea modalităţilor naturale care favorizează bunăstarea fiinţei umane
• precizarea factorilor care tind să perturbe calitatea vieţii
• modul de evaluare a raportului între factorii favorizanţi şi cei defavorizanţi pentru bunăstare şi sănătate
4. Ayurveda - Ştiinţă holistică
• Ayurveda studiază, diagnostichează şi tratează fiinţa umană ca un întreg
• omul este într-o permanentă inter-relaţie cu mediul său înconjurător
• examinarea ayurvedică se bazează pe relaţia Microcosmos-Macrocosmos
5. Cele mai importante modalităţi practice din Ayurveda
• folosirea alimentelor naturale, care sunt adecvate tipului constituţional
• utilizarea înţeleaptă a plantelor medicinale
• folosirea periodică a modalităţilor ayurvedice de purificare a corpului
• folosirea adecvatã a culorilor în scopul echilibrării şi elevării fiinţei
• folosirea sunetelor naturale şi a muzicii binefăcătoare
• folosirea adecvată a parfumurilor plăcute naturale
• realizarea posturilor corporale Yoga în scopul restabilirii echilibrului şi armoniei energetice a fiinţei
• aplicarea periodică a masajului terapeutic şi a presopuncturii
• folosirea sugestiilor binefăcătoare şi a altor metode de elevare a psihicului
• adoptarea şi menţinerea unui mod de viaţă înţelept
• realizarea constantă a meditaţiei profunde şi a rugăciunii către Dumnezeu, care permit o rapidă elevare şi o profundă echilibrare a fiinţei umane.
Andrei Gămulea, profesor de Ayurveda
Asociaţia naţională pentru promovarea Medicinelor Neconvenţionale - AMN
yogaesoteric
fragment din lucrarea „Bucătărie AYURVEDICĂ.
Un ghid complet pentru redobândirea şi menţinera sănătăţii folosind străvechile practici AYURVEDICE”
de Sunita Gosh şi dr. Narayan Mustt
O doctrină biologică considerată a fi inima AYURVEDA-ei este TRIDOSHA. Întreaga filozofie şi toate aplicaţiile practice ale AYURVEDA-ei sunt bazate pe teoria celor trei DOSHA. AYURVEDA priveşte cele trei DOSHA ca fiind punctele de referinţă şi analiză pentru toate aspectele corpului.
Conceptul celor trei DOSHA este complet unic şi aparţine în exclusivitate AYURVEDA-ei. TRIDOSHA este un termen sanscrit în care TRI are sensul de trei, iar DOSHA se traduce prin „ceea ce are tendinţa de a ieşi repede din echilibru”. TRIDOSHA (cele trei DOSHA) reprezintă manifestarea celor cinci elemente subtile esenţiale - cele cinci mari elemente, cum sunt cunoscute în tradiţia AYURVEDA - în orice fiinţă. Conform AYURVEDA-ei, toate aceste cinci elemente combinate în diferite proporţii dau naştere tipologiilor constituţionale – fiecare din noi având o complexitate specifică cu care ne naştem şi care este responsabilă de toate procesele fiziologice şi psihologice prin care trecem în cursul vieţii.
Cele cinci mari elemente se manifestă sub forma a trei principii şi anume:
- elementul aer şi eter vor da naştere lui VATA DOSHA;
- elementul foc şi elementul apă vor da naştere lui PITTA DOSHA;
- elementul pământ şi elementul apă vor da naştere lui KAPHA DOSHA.
Aceste trei noi principii sunt în legătură cu toate funcţiile corpului, ale minţii şi ale sufletului şi sunt prezente în proporţii variabile în fiecare parte a fiinţei noastre.
Fiecare fiinţă umană are toate cele trei DOSHA prezente în structura sa. Totuşi, una (sau două) dintre ele are în general o anumită preponderenţă.
VATA DOSHA reprezintă în esenţă mişcarea şi poate fi recunoscută în corp sub forma respiraţiei, a contracţiei şi decontracţiei muşchilor, a operaţiilor sistemului nervos. La nivel emoţional, VATA DOSHA este în legătură cu sentimentul de libertate, cu creativitatea, nervozitatea şi frica. Oamenii care prezintă o preponderenţă a elementului VATA în structura lor sunt uşor de observat datorită ritmului accelerat în care trăiesc viaţa – se mişcă repede, vorbesc repede, au mereu schimbări bruşte în viaţă şi se adaptează cu foarte mare greutate unei rutine. VATA este percepută în natură sub forma vântului.
PITTA DOSHA reprezintă în esenţă energia ce dă naştere transformării. PITTA este recunoscută în corp la nivelul digestiei, ceea ce include atât digestia hranei cât şi „digerarea” anumitor emoţii şi idei. Ea este cea care conferă corpului o anumită temperatură, coloraţia pielii şi înţelegerea intelectuală. Emoţiile caracteristice persoanelor ce au PITTA DOSHA ca dominantă vor fi perfecţionismul, tendinţa de a conduce, curajul şi mândria. În natură ea este reprezentată de soare şi are o prezenţă masculină puternică.
KAPHA DOSHA este cea care aduce coeziunea elementelor. Ea este cea care conferă structura fizică, rezistenţa organismului şi dă o anumită putere şi stabilitate. KAPHA este responsabilă pentru capacitatea de a memora, emoţia iubirii, starea de calm profund, răbdarea dar şi lăcomia. KAPHA este de asemenea şi energia potenţială (cum ar fi spre exemplu grăsimea pe care corpul o depozitează şi pe care apoi o foloseşte în perioadele de privare alimentară). În natură este reprezentată de către lună, de energia feminină care este prin excelenţă moale şi blândă.
Un anumit echilibru între cele trei DOSHA-uri este absolut necesar pentru o stare de sănătate perfectă. Boala este întotdeauna o expresie a dezechilibrului ce a intervenit la un moment dat între cele trei DOSHA-uri. Totul este bun atât timp cât nu ne provoacă un dezechilibru la nivelul celor trei DOSHA-uri şi încetează să mai fie bun în momentul în care ne perturbă acest echilibru.
Menţinerea într-o stare de echilibru este un efort continuu, întrucât va trebui să lucrăm în direcţia menţinerii pe o anumită linie în faţa schimbărilor pe care viaţa ni le oferă mereu.
Prin adoptarea anumitor măsuri specifice (alimentaţie, activităţi etc.) vom putea să ne protejăm atât de creşterea lor excesivă cât şi de un eventual deficit al DOSHA-urilor.
Determinarea propriei constituţii de bază
Persoanele care sunt caracterizate de predominanţa lui VATA DOSHA au tendinţa de a avea structuri mai delicate şi o aparenţă mai sveltă şi ele sunt fie foarte înalte, fie foarte scunde. Persoanele aparţinând tipologiei predominant VATA prezintă dificultăţi în a lua în greutate. Tocmai de aceea, ele dispun de rezerve mici de energie, obosesc repede şi de asemenea se dezechilibrează repede. Pielea lor are tendinţa de a fi uscată şi rece, foarte deschisă sau foarte închisă la culoare. Părul este închis la culoare, uscat, uneori cârlionţat şi predispus la degradare. Nasul, mâinile şi picioarele au tendinţa de a fi reci din cauza proastei circulaţii sanguine ce caracterizează constituţia de tip VATA. Ochii sunt în general căprui. Mişcările şi vorbirea sunt în general rapide iar somnul este uşor şi cu dese întreruperi. Mental, aceste persoane sunt neliniştite şi au mereu multe idei noi. Ei sunt creativi şi imaginativi, dar prezintă în acelaşi timp un sentiment de teamă şi insecuritate. Ei sunt de asemenea timizi, nu ştiu să iasă în faţă şi dau dovadă de mai puţină voinţă, tocmai de aceea au nevoie de mult mai mulţi stimuli pentru a-i determina să devină mai practici. Există o anumită notă aerată în felul în care ei merg, şi o calitate uşoară în felul în care ei râd. Schimbarea este cel mai probabil a doua lor natură. Simţurile predominante pentru VATA DOSHA sunt auzul şi atingerea. În cadrul ciclului circadian, VATA DOSHA este predominantă între orele 2:00- 6:00 şi 14:00- 18:00. Anotimpul în care ea predomină ca manifestare în natură este toamna-iarna. Gusturile care fac să crească VATA DOSHA sunt amar, picant şi astringent.
Atunci când VATA DOSHA este în exces apar stări de slăbiciune, dorinţă pentru mâncare fierbinte, tremurături, flatulenţă, constipaţie, insomnie, pierderea funcţiilor senzoriale, vorbirea disparată, nervozitate, debilitate.
Semne că aveţi nevoie să vă reechilibraţi (reduceţi) VATA DOSHA:
- vă simţiţi mereu îngrijorat, anxios, supraaglomerat;
- vă simţiţi obosit dar incapabil să vă relaxaţi sau să încetiniţi ritmul;
- vă este greu să vă aşezaţi fie şi pentru clipă;
- vă este greu să adormiţi, iar atunci când reuşiţi, somnul vă este agitat;
- pielea dumneavoastră este uscată şi rugoasă;
- digestia este neregulată, cu semne dese de constipaţie;
- aveţi aproape permanent senzaţia de gât uscat;
- aveţi scaun mai puţin de o dată pe zi;
- simţiţi că nu puteţi sta nemişcat şi că trebuie să vă mişcaţi în continuu;
- vă simţiţi ca şi „căzut din lună”, vă este greu să vă reamintiţi anumite lucruri pe o perioadă mai lungă de timp, atenţia este foarte afectată şi vă este foarte greu să vă focalizaţi asupra unui singur lucru.
Persoanele aparţinând tipologiei PITTA au în general forme medii. Pielea lor caldă poate fi foarte delicată şi sensibilă, având o pilozitate fină şi tendinţe spre albire şi căderea prematură a părului. Întrucât pentru tipologiile PITTA temperatura corpului este în general mai ridicată, ei pot să-şi dezechilibreze foarte uşor PITTA DOSHA prin expunere prelungită la soare. Ochii lor sunt foarte sensibili. Stările lor se schimbă încet şi sunt genul de oameni foarte ocupaţi, de obicei realizând multe lucruri în viaţă. Sunt tipul intelectual având o vorbire cu multe tente academice, precisă şi clară. Sunt iuţi, aprigi, ambiţioşi, judecându-i adesea pe ceilalţi. Somnul lor este moderat şi preferă climatul mai răcoros. Au încredere în forţele proprii şi spiritul lor practic răzbate din tot ceea ce fac. Aceste persoane ţin de obicei la propriile păreri şi principii, care pot adesea să ducă la fanatism. Simţul predominant în cazul tipologiei PITTA este văzul. În ciclul circadian, predominanţa lui PITTA DOSHA este între orele 10:00-14:00 şi 22:00-02:00. Anotimpul în care predomină este primăvara târzie şi vara.
Caracteristicile lui PITTA DOSHA sunt: fierbinte şi uleios; picant, ascuţit, arzător; lichid şi acid; curgând mereu într-un mod lipsit de limitări.
Orice alimente toxice, cum ar fi alcoolul şi tutunul duc imediat la un dezechilibru al lui PITTA. Emoţiile toxice cum ar fi: gelozia, intoleranţa şi ura trebuie de asemenea să fie evitate când dorim să păstrăm PITTA DOSHA în echilibru.
Creştere lui PITTA DOSHA se manifestă printr-o paloare a ochilor şi pielii, şi o decolorare a urinei, fecalelor. De asemenea se mai pot observa un exces de foame sau de sete, senzaţii de arsură şi somn redus ca durată.
Semne că trebuie să vă reechilibraţi (reduceţi) PITTA DOSHA:
- aveţi tendinţa de a fi uşor iritabil, criticist şi să cereţi prea mult de la ceilalţi;
- sunteţi obsedaţi de muncă sau de un proiect şi nu puteţi să vă opriţi pentru a lua o pauză;
- vă treziţi dimineaţa devreme şi apoi vă este foarte greu să mai adormiţi;
- pielea vă este iritată sau sensibilă sau inflamată;
- părul vă albeşte şi se subţiază prematur;
- aveţi senzaţii de arsură la stomac sau aciditate în stomac;
- toleraţi destul de greu alte fiinţe sau situaţiile care vă provoacă;
- vă simţiţi frustrat, vă înfuriaţi repede;
- vă este prea cald indiferent unde v-aţi afla;
- aveţi o senzaţie permanentă de sete, ochii vi se înroşesc;
- vorbirea vă este adesea înţepătoare sau sarcastică, începeţi foarte uşor o dispută.
Tipologia KAPHA este mai robustă şi mai densă decât oricare alta. Pielea este groasă, lucioasă, curată, de obicei cu tente pale sau spre alb, rece la atingere. Firul de păr este gros şi des, cu aspect sănătos, de obicei ondulat. Ochii sunt albaştri sau căprui, mari şi atractivi, uşor umezi, cu albul ochilor de obicei foarte alb. Au cea mai mare capacitate de a îndura şi sunt înzestraţi cu mult calm şi multă răbdare. Din punct de vedere mental sunt calmi, stabili şi fermi. Pot să fie posesivi şi lacomi, dar sunt grijulii şi greu de scos din starea lor de calm. Oamenii la care predomină KAPHA DOSHA sunt cei mai mulţumiţi dintre toate constituţiile, dar în acelaşi timp par să fie mai puţin pasionali datorită tendinţei lor de introvertire şi retragere. Somnul lor este lung şi zgomotos. Capacitatea lor de înţelegere este mai lentă, dar odată ce au înţeles nu mai uită. Se poate observa o anumită greutate în felul în care ei păşesc şi un fel de seninătate în zâmbetul lor. Simţurile dominante pentru KAPHA DOSHA sunt gustul şi mirosul. Dominanţa lui KAPHA DOSHA în cadrul ciclului circadian este între orele 18:00- 22:00 şi 6:00- 10.00. Anotimpul în care KAPHA DOSHA se manifestă predominant este iarna şi primăvara până târziu. Gusturile care duc la accentuarea lui KAPHA DOSHA sunt dulce, acru şi sărat.
Caracteristicile lui KAPHA DOSHA sunt: greutate, rece (dar nu atât de rece precum VATA DOSHA), moale, uleios, care conferă lubrifiere, dulce, stabil, care conferă imunitate, somnoros.
Creşterea dizarmonioasă a lui KAPHA DOSHA duce la slăbirea activităţii gastrice, salivare excesivă, apatie, sentiment de greutate, răceală, dispnee, tuse şi somn prelungit, râgâituri ca atunci când suntem imediat după o masă copioasă.
Semne care vă arată că trebuie să vă reechilibraţi (reduceţi) KAPHA DOSHA:
- luaţi în greutate foarte uşor, chiar dacă nu mâncaţi excesiv;
- vă este foarte greu să vă treziţi chiar şi după un somn prelungit, iar atunci când vă treziţi aveţi sentimentul că sunteţi obosit şi că nu v-aţi odihnit;
- digestia este slabă, vă simţiţi greoi şi letargic după mese;
- vă simţiţi prea retras, vă este greu să faceţi faţă schimbărilor;
- vă simţiţi mai mereu nemotivat mental.
AYURVEDA denumeşte cele cinci forţe primordiale ce construiesc orice lucru din creaţie prin: „Cele cinci mari elemente” (PANCHA MAHABHUTA). Fiecare element reprezintă o calitate universală a lumii perceptibile.
Cele cinci elemente sunt privite ca fiind manifestările fizice ale conştiinţei cosmice, ele fiind create într-o anumită succesiune – mai întâi AKASHA (spaţiul sau eterul), apoi VAYU (aerul), TEJAS (focul), APAS sau JALA (apa) şi în final PRITHIVI (pământul). Acestea sunt prezente atât în lumea exterioară, (macrocosmos) cât şi la nivelul fiecărei fiinţe umane (microcosmos).
Orice manifestare din acest univers conţine fiecare dintre cele cinci elemente în proporţii variabile, iar predominanţa lor este într-o continuă schimbare.
Consultă şi:
de Andrei Gămulea şi Aurora Nicolae Sistemul tradiţional de cunoaştere asupra vieţii –AYURVEDA ajută fiinţa umană să îşi menţină sau să îşi redobândească echilibrul prin folosirea unei serii de mijloace naturale variate, puse în practică după realizarea...
Ayurveda reprezintă un sistem complex de vindecare naturală care provine din India. În limba sanscrită, cuvântul Ayurveda înseamnă „Ştiinţa vieţii”. „Ayus” înseamnă „viaţă” şi se referă la energia fundamentală a vieţii, iar „Veda” înseamnă cunoaştere sau, alt
Prezentarea acestei ştiinţe tradiţionale în cadrul cursurilor de Ayurveda din România permite o abordare care este în acelaşi timp simplă şi uşor accesibilă mentalităţii occidentale. Ayurveda este simplă pentru că utilizează principii generale, sintetizate în urma unei îndelungate...
Cunoaşterea sistemului Ayurveda a înregistrat în prezent o răspândire din ce în ce mai largă. Spre deosebire de multe alte sisteme de medicină alternativă, Ayurveda a început să fie cunoscută în foarte multe ţări ale lumii. Ceea ce oferă sistemul Ayurveda omului modern este o perspectivă...
Ayurveda este un sistem foarte practic de ocrotire şi recuperare a sănătăţii. Modalităţile sale sunt accesibile şi uşor aplicabile şi nu în ultimul rând, ieftine. De asemenea, cunoştinţele ayurvedice au conţinuturi obiective pe care doar experimentarea directă le poate dezvălui.
de Andrei Gămulea Ştiinţa milenară Ayurveda a pus la dispoziţie tuturor celor dornici să fie mai mereu fericiţi şi sănătoşi anumite recomandări şi indicaţii simple, accesibile şi usor de abordat. Tradiţia ayurvedică oferă anumite recomandări pentru parcurgerea...
fragment din lucrarea „Bucătărie AYURVEDICĂ. Un ghid complet pentru redobândirea şi menţinera sănătăţii folosind străvechile practici AYURVEDICE” de Sunita Gosh şi dr. Narayan Mustt AYURVEDA este sistemul medical străvechi al Indiei ce are drept scop predefinit nu doar...
VATA DOSHA, PITTA DOSHA şi KAPHA DOSHA fragment din lucrarea „Bucătărie AYURVEDICĂ. Un ghid complet pentru redobândirea şi menţinera sănătăţii folosind străvechile practici AYURVEDICE” de Sunita Gosh
http://bucatarieindiana.wordpress.com alimentatia pentru tipologia pitta
Persoanele Pitta ar trebui sa evite gusturile Acru, Sarat si Picant si ar trebui sa foloseasca mai mult gusturile Dulce, Amar si Astringentintrucat acestea trei din urma ii racoresc. Daca persoanele Vata trebuie sa evite cafeaua si zaharul alb, Pitta trebuie sa stea departe de carne, oua, alcool si sare. Aceste substante maresc agresivitatea innascuta a persoanelor Pitta . Ei ar trebui sa prefere cerealele, fructele si legumele pentru ca acestea sunt racoritoare pentru fierbinteala Pitta. De fapt, cea mai buna optiune alimentara pentru Tipologia Pittaeste vegetarianismul. Orice individ predominant Pitta ar trebui sa faca un efort sincer de a deveni vegetarian.
Cereale:
De preferat: orz (este super-perfect pentru Pitta), orez alb, ovaz, grau, grau spelta, amaranth, cuscus, pastele fainoase, tapioca.
De evitat: orezul integral, hrisca, porumb, mei, secara, fulgii de ovaz. Acestea nu le sunt recomandante pentru ca maresc caldura interioara. Painea obisnuita, cu drojdie, nu le este deloc indicata. Painea de tip lipie, fara drojdie, este mult mai buna. Bucataria indiana are numeroase tipuri de paine de acest fel. De asemenea, nerecomandat este si muesli.
Legume: indivizii Pitta pot manca legume cat e ziua de lunga. Singura lor preocupare trebuie sa fie doar sa le evite pe cele cu gust acru sau picant si sa le prefere pe cele cu gust dulce sau amar.
De preferat: sfecla rosie (gatita), broccoli, varza, morcovii (daca-s gatiti pot fi mancati oricand; daca-s cruzi trebuie mancati doar ocazional), conopida, telina, castravetii, fasolea verde, praz (numai gatit), salata verde, ciuperci, masline negre, ceapa (numai gatita), patrunjel, pastarnac, ardei, dovleac, ridichi (numai gatite), dovlecel.
De evitat: sfecla cruda, ridichea Daikon, vinetele, praz crud, masline verzi, ceapa cruda, ridichi crude, spanac, rosiile (sub toate formele-sunt complet nerecomandate).
Fructe: consumati fructe dulci si evitati fructele acre. Daca vreunul din fructele interzise din lista de mai jos este exceptional de dulce, poate fi mancat. Si invers: daca vreunul din fructele recomandate din lista de mai jos este acru, refuzati-l.
De preferat: merele dulci, caisele dulci, avocado, afinele (numai daca sunt dulci), ciresele dulci, nuca de cocos, smochinele, curmalele, strugurii rosii (excelenti pentru Pitta), lime (uneori), mango copt (“Regele” fructelor pentru Pitta), pepenii verzi si galbeni (foarte racoritori pentru Pitta, in special cei verzi), portocalele (numai daca sunt dulci), papaya (ocazional), pere, ananas (numai bine copt si dulce-nu de la conserva), prune dulci, perje, rodie, stafide.
De evitat: merele acre, caisele acre, bananele (de preferat doar bine coapte dar nu trecute – permise din cand in cand, nu zilnic si numai pentru indivizii sanatosi si echilibrati), afinele acre, ciresele acre, coacaze, grapefruit, strugurii verzi, kiwi (permis arareori si numai daca e foarte bine copt), lamaia, mango necopt, portocalele acre, piersicile, nectarinele, ananasul acru, prunele acre, capsunile, visinele.
Leguminoase: Desi indivizii Pitta digera bine leguminoasele, totusi nu trebuie sa le consume excesiv pentru ca ele pot agrava Pitta cu aciditatea lor.
De preferat: fasolea Adzuki, fasole Mung (Moong Dal), linte rosie (Masoor Dal), fasolea alba, fasolea neagra, fasolea alba cu ochi negru (Lohbia), nautul, fasolea rosie (Kidney Beans), lintea maro, mazarea uscata, soia, tofu, tempeh, lapte de soia.
De evitat: miso, Tur Dal, Urad Dal.
Lactate: cele dulci sunt bune (de genul lapte dulce sau iaurt proaspat facut in casa), daca nu sunteti alergici la ele; cele acre trebuie evitate (de genul iaurtului din comert).
De preferat: unt nesarat, lapte de vaca, branza (cu pasta moale, nematurata si nesarata), paneer, Ghee, branza si lapte de capra, iaurt (proaspat si diluat cu apa).
De evitat: unt sarat, lapte batut, smantana, branza maturata sau cu pasta tare (gen parmezan), iaurt (rece, simplu sau cu fructe).
Nuci si seminte: majoritatea nucilor si semintelor nu sunt recomandate tipologiei Pitta pentru ca le maresc caldura interioara si contin prea mult ulei.
De preferat: migdalele (numai inmuiate de seara in apa si decojite), nuci charole, seminte de in, halva (nu se refera la halvaua uleioasa pe care o stim noi ci la deserturile numite Halwa, facute din fructe si presarate cu migdale), popcorn (nesarat si fara ulei), psyllium, seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac (uneori).
De evitat: migdalele cu coaja, nuci, caju, fistic, nuci macadamia, arahide, nuci pecan, alune de padure, seminte de susan, tahini, seminte chia.
Uleiuri: In general, persoanele Pitta nu au voie sa consume decat cantitati mici de ulei.
De preferat: ulei de floarea soarelui (cel mai bun), Ghee, ulei de masline (unul din cele mai bune), ulei de rapita, ulei de soia, ulei de in, ulei de nuca.
De evitat: ulei de sofranel, ulei de susan, ulei de porumb, ulei din samburi de caise, ulei de migdale.
Indulcitori: Dulcele calmeaza Pitta.
De preferat: malt de orz, sirop de orez, sirop de artar, zahar brut de trestie (tipurile Turbinado si Sucanat, insa si Demerara, pentru ca sunt neprocesate).
De evitat: miere (buna doar neprocesata si negatita-arareori), jaggery, zaharul alb, melasa.
Condimente: condimentele maresc agresivitatea si nerabdarea tipice Pitta. Persoanele de tip Pitta ar trebui sa reziste tentatiei de a folosi condimente puternice, iuti, si sa foloseasca doar acele condimente mentionate mai jos, care sunt racoritoare. Lista de condimente nepermise este mult mai lunga decat cea cu condimente recomandate.
De preferat: busuioc verde, piper negru (uneori), caraway (adica chimenul care se gaseste la noi-cantitati moderate), cardamon (cu moderatie), scortisoara, coriandru, chimen (adica Jeera), frunze de Curry, marar (verde si seminte), fenicul, ghimbir (doar proaspat), menta (cat de des si de toate felurile), patrunjel (cu moderatie), sofran, turmeric, vanilie (cu moderatie), tarhon (ocazional).
De evitat: sare (de folosit doar putina – nu o indepartati complet din alimentatie), ajwain, anason stelat, anason, asafoetida (hing), busuioc uscat, dafin, piper cayenne, cuisoare, schinduf, usturoi, ghimbir pulbere, nucsoara, maghiran, seminte de mustar (inclusiv mustarul sub forma de pasta de la borcan), rozmarin, oregano, paprika, pippali, mac, salvie, cimbru, cimbrisor.
Vizitati si articolele: Semne care indica perturbarea lui PITTA si Sfaturi pentru Echilibrarea lui PITTA prin Alimentatie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu